لباس زیر زاپارتی

فروشگاه اینترنتی لباس زیر زاپارتی

لباس زیر زاپارتی

فروشگاه اینترنتی لباس زیر زاپارتی

مرجع جامع فروش آنلاین پوشاک زیر بزرگترین برندهای بین المللی ، شامل انواع البسه و پوشاک زیر خانمها و آقایان ،حاملگی،لوکس و مجلسی ، ست های فانتزی و خانگی.همراه با دانستنیها و اخبار روز دنیای مد و فشن
http://www.zapareti.com

بایگانی
پیوندها

۲۰ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

علت زمینه ای برای ایجاد موی زائد را باید در تخمدان ها، غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز جستجو کرد.

یک متخصص پوست علل مختلف رویش موهای زاید در صورت زنان را تشریح کرد. دکتر رضا قادری گفت: افزایش موهای زاید در افراد به دو نوع کلی هیپرتریکوز و هیرسوتیسم تقسیم می شوند. وی با بیان اینکه هیپرتریکوز در هر دوجنس مرد و زن ایجاد می شود و علل مختلفی دارد، افزود: هیرسوتیسم فقط مخصوص خانم هاست و علل آن کاملا با هیپرتریکوز متفاوت است. این متخصص پوست، ادامه داد: هیرسوتیسم عارضه شایعی است که می تواند در نوجوانان و خانم های جوان باعث اضطراب و نگرانی و کاهش اعتماد به نفس شود و گاهی عوارض روحی - روانی شدیدی هم به دنبال دارد. قادری در خصوص تعریف هیرسوتیسم اظهار کرد: به رشد بیش از اندازه مو در مکان های خاصی از صورت و بدن خانم ها که وابسته به آندروژن است هیرسوتیسم گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه موهای ناحیه صورت یک خانم به طور طبیعی باید بصورت موهای کمرنگ و نازک باشد، گفت: موهای صورت زنان در حالت عادی باید کمرنگ و نازک بوده که به آسانی قابل دیدن نیستند. اگر در ناحیه صورت هر خانمی به جای این موهای نازک، موهای ضخیم و سیاه با الگوی مردانه رشد کرد، یا اگر در مدت زمان کوتاهی رشد سریع موهای ترمینال در نواحی خاصی از بدن که وابسته به آندروژن است مثل نواحی سینه، اطراف ناف و شکم، قسمت فوقانی و تحتانی پشت، قسمت داخلی کشاله ران و بازوها مشاهده شد حتما باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. این عضو هیات علمی و استاد دانشگاه، تصریح کرد: باید توجه داشت که این مشکل علاوه براینکه روی ظاهر و اعتماد به نفس بیمار اثر می گذارد، ممکن است مشکلات داخلی فراوانی نیز ایجاد کند، پس این علامت را باید مهم تلقی کرده و نباید آن را از نظر دور داشت. قادری با بیان اینکه الگوی طبیعی رشد مو بر اساس رنگ پوست و نژاد بسیار متفاوت است، افزود: سفید پوستان موهای صورت شان نسبت به سیاه پوستان و نژاد زرد بیشتر است و زنان آسیایی تبار و نواحی مدیترانه به طور طبیعی موهای بیشتری نسبت به زنان اروپایی دارند.

وی ادامه داد: علت زمینه ای برای ایجاد هیرسوتیسم را باید در تخمدان ها، غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز جستجو کرد.

این متخصص پوست، تاکید کرد: در صورت ایجاد هر یک از این علائم در زنان مانند کلفت شدن صدا شبیه صدای مردان، آکنه های مقاوم به درمان یا شدید و کیستی، ریزش مو با الگوی مردانه در ناحیه پاریتال و جلوی سر، آمنوره یا قطع قاعدگی، اختلالات قاعدگی (کم یا نامنظم شدن آن)، چاقی مرکزی به خصوص در ناحیه شکم و پهلوها، تیره و ضخیم شدن پوست در نواحی زیربغل، آرنج، کشاله ران، گردن یا چین های زیرپستان، کبودی سریع پوست بدون سابقه ضربه و تروما، ترشح شیر از پستان در خانم های مجرد یا زنی که کودک شیرخوار ندارد، افزایش کلسترول و چربی های خون، هیرسوتیسم پیش از بلوغ یا هیرسوتیسمی که به طور ناگهانی رخ می دهد، افزایش فشار خون، دیابت نوع ۲ همراه با سندروم های مقاومت به انسولین با افزایش قند خون، افزایش حجم عضلات و ناباروری باید به افزایش هورمون های مردانه شک کرده و به پزشک متخصص مراجعه کرد.

قادری با بیان اینکه تمام افرادی که دچار هیرسوتیسم هستند باید توسط پزشک معاینه شوند تا علت زمینه ای آن مشخص شود، افزود: با استفاده از سونوگرافی تخمدان ها و غدد فوق کلیوی و آزمایشات هورمونی و در صورت لزوم و نظر پزشک متخصص با انجام سایر اقدامات پاراکلینیکی مانند سی تی اسکن و....می توان تشخیص قطعی را مطرح کرد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین روش درمانی برای هیرسوتیسم شناخت عامل این بیماری و درمان این عامل با استفاده از داروهای هورمونی و سپس حذف موهای زائد با استفاده از تکنولوژی های جدید مانند لیزر وسیستم های نوری ورادیوفرکوئنسی است. این متخصص پوست، یادآور شد: لیزر مطمئن ترین روش در درمان هیرسوتیسم است.


http://www.zapareti.com

  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰

قبل از ورود به آب باید موها را بالای سر جمع کرد و با کلاه مناسبی آنها را پوشش داد. حتی می‌توان قبل از ورود به استخر، موها را با روغن چرب کرد تا یک لایه محافظ رویشان ایجاد شود بعد مو را داخل کلاه گذاشت.

برای جلوگیری از افزایش میزان کلرامین در آب استخر و برای حفظ سلامت محیط استخر، نقش اصلی را افرادی که وارد آب می‌شوند، دارند. در صورتی که آلاینده‌ای وارد آب نشود، کلرامین ایجاد نخواهد شد. شناگران باید قبل از ورود به آب دوش بگیرند و مو و بدنشان را با شامپو بشویند تا ضایعات ارگانیک ترشح‌شده از بدن مثل عرق و سلول‌های مرده پوست و چربی و تمام ترکیب‌های بهداشتی و آرایشی روی پوست پاک شود. در صورتی که این مواد از روی پوست پاک نشوند، با کلر واکنش نشان می‌دهند و کلرامین یا تریکلرامین ایجاد می‌کنند.

کلرامین عامل بوی تند کلر است که در استخرها به مشام می‌رسد و در کوتاه‌مدت باعث التهاب چشم، حلق و مخاط بینی و در درازمدت باعث حساسیت، آسم و اگزمای پوستی مخصوصا در افرادی می‌شود که پوست حساس‌تری دارند. کودکان را باید حتما قبل از ورود به آب به دستشویی برد. کودکانی که توانایی کنترل ادرار را ندارند، باید با پوشک‌های یکبار مصرف مخصوص شنا وارد آب شوند و اگر فردی مبتلا به بیماری‌های گوارشی یا پوستی است، باید از ورود به آب خودداری کند. افراد باید حوله و دمپایی شخصی داشته باشند و حتما وقتی اطراف استخر راه می‌روند، دمپایی بپوشند. بعد از خروج از استخر هم برای پاک کردن ترکیب‌های کلر از روی پوست باید حتما دوش گرفت. کلر باعث خشکی پوست و مو می‌شود. استفاده از ژل‌های معطر حتی باعث از بین رفتن بوی کلر می‌شود که خیلی‌ها بعد از خارج شدن از استخر از آن شکایت دارند.

قبل از ورود به آب باید موها را بالای سر جمع کرد و با کلاه مناسبی آنها را پوشش داد. حتی می‌توان قبل از ورود به استخر، موها را با روغن چرب کرد تا یک لایه محافظ رویشان ایجاد شود بعد مو را داخل کلاه گذاشت. هفته‌ای یک بار هم باید از ماسک مو استفاده کرد. پوست هم در مواجهه با کلر خشک می‌شود بنابراین برای شستشوی آن باید از شامپوهای خنثی استفاده کرد و آن را مرطوب نگه داشت. اگر از استخرهای رو باز استفاده می‌کنید باید وقتی بیرون از آب هستید، از ضدآفتاب استفاده کنید و قبل از ورود به آب آن را بشویید. محافظت از ناخن را هم نباید فراموش کرد. بهتر است قبل از ورود به آب لاک را پاک کرد و ناخن‌های کوتاه داشت. مرطوب کردن ناخن هم بعد از شنا فراموش نشود.


http://www.zapareti.com

  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰

طبق یک پژوهش زیاد نشستن می تواند باعث شود که زنان مبتلا به سرطان شوند. نشستن بیش از ۶ ساعت در روز می توان عاملی برای مبتلا شدن به سرطان سینه و تخمدان در زنان باشد.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد نشستن روزانه بیش از شش ساعت با خطر ۱۰ درصدی سرطان‌ ها از جمله میلوم متعدد، پستان و تخمدان در زنان مرتبط است.

محققان انجمن سرطان آمریکا می‌گویند خطر نشستن زیاد برای زنان حتی با در نظر گرفتن شاخص توده بدنی، فعالیت بدنی و سایر مولفه‌ها همچنان بالا باقی می‌ماند اما جالب اینجاست که این خطر در مورد مردان مشاهده نشده است.

طی این پژوهش، محققان زمان اوقات فراغت نشستن را با خطر سرطان در ۱۴۶ هزار مرد و زن بدون سرطان مقایسه کردند. بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹، ۱۸ هزار و ۵۵۵ مرد و ۱۲ هزار و ۲۳۶ زن به سرطان مبتلا شدند.

محقفان با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار دریافتند که نشستن در اوقات فراغت با بروز سرطان در مردان ارتباطی نداشته اما این خطر برای زنان ۱۰ درصد گزارش شده است.

از آنجا که زیاد نشستن ضررهای زیادی دارد, طراحان یک صندلی ویژه تولید کرده اند. مدتی پیش صندلی دینامیکی که با شعار "نشستن دشمن سلامتی" ارایه شد.

این صندلی متفاوت TAO نام دارد و در نمایشگاه CES بسیاری از بازدیدکنندگان حداقل یک بار هم که شده نشستن روی آن را تجربه کردند. صندلی ساختاری خاص به ویژه در ناحیه دسته ها دارد و بدین ترتیب استفاده کننده می تواند با آن حرکات ورزشی هم انجام دهد.

درحقیقت طراحان این صندلی با شعار "نشستن دشمن سلامتی" این فناوری جدید را برای ارایه در نمایشگاه CES آماده کردند. صندلی از آلومینیوم ساخته شده تا نه تنها سبک بلکه بادوام نیز باشد. دسته های پهن صندلی مانند نوارهای فلزی هستند که فرد در حین نشستن بر روی آن و گرفتن دسته ها می تواند حرکات ورزشی مختلف با آنها انجام دهد!


http://www.zapareti.com

  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰

قاعدگی,سردردهای میگرنی,علت سردردهای میگرنی در زمان قاعدگی

بیشتر افراد اولین حمله میگرن را بین سنین 25 تا 61 سالگی تجربه می‌کنند

 

چرا در دوران قاعدگی دچار میگرن می‌شوید؟
دردهای قاعدگی برای بعضی از خانم‌ها و دختران جوان سخت و دشوار است. حال تصور کنید سردردهای میگرنی هم به دردهای شکمی، سرگیجه، حالت تهوع، افسردگی و بی‌حوصلگی ناشی از قاعدگی اضافه شود. درست همین‌جاست که بعضی از خانم‌ها گله می‌کنند آقایان زندگی خیلی راحت‌تری دارند!

 

متاسفانه خیلی از خانم‌ها با این نوع سردرد آشنایی ندارند و فکر می‌کنند به میگرن معمولی مبتلا هستند بنابراین به درمان‌های رایج و قرص‌های مسکن رومی‌آورند اما از آنها نتیجه‌ای نمی‌گیرند در حالی که باید بدانند این سردردها بر اثر «نوسانات هورمون‌های جنسی زنانه» اتفاق می‌افتد و شیوه درمان‌شان کمی متفاوت از میگرن عادی است. اگر شما هم با نزدیک شدن به قاعدگی دچار حملات شدید سردرد می‌شوید صحبت‌های دکتر زنگی‌آبادی، فوق تخصص مغز و اعصاب (نوروافتالمولوژی/اپی لپتولوژی)، عضو هیات علمی دانشگاه  را از دست ندهید.

 

میگرن؛ آزار دهنده اما بی‌خطر
سردرد میگرنی حدود 12 تا 15 درصد از جمعیت کل زمین را درگیر می‌کند و در زنان سه‌برابر مردان اتفاق می‌افتد. بیشتر افراد اولین حمله میگرن را بین سنین 25 تا 61 سالگی تجربه می‌کنند. این سردرد معمولا با دردی مبهم شروع شده و به مرور به دردی با کیفیت خنجری و ضربان‌دار در ناحیه شقیقه‌ها تبدیل می‌شود که گاهی با تهوع و استفراغ همراه است. حدود 15 تا 20درصد از بیماران میگرنی قبل از شروع سردردشان دچار علائمی می‌شوند که به آنها پیش‌درآمد سردرد میگرنی یا «اورا» می‌گویند.

 

اورا می‌تواند به صورت تاثیر در بینایی (مثل دیدن جرقه‌های نور و فلاش زدن)، تغییرات بویایی (مثل استشمام بوی بد)، نوسانات حسی (مثل سوزن‌سوزن شدن انگشتان) و تغییراتی در حس چشایی باشد. این پدیده که به‌طور معمول 20 تا 60 دقیقه طول می‌کشد درواقع نوعی اخطار برای شروع سردرد میگرنی است.

 

مقصر هورمون‌ها هستند!
شیوع میگرن قبل از بلوغ در پسران بیشتر از دختران است اما بعد از شروع اولین قاعدگی به‌طور واضحی در دختران افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد ارتباط تنگاتنگی بین تغییرات هورمونی به‌خصوص استروژن و سردردهای میگرنی وجود دارد. البته استعداد زنان برای سردرد میگرنی در مراحل مختلف زندگی متفاوت است. برای مثال در زمان منارک (شروع اولین قاعدگی)، شروع هر سیکل قاعدگی، مصرف قرص‌های ضد بارداری، بارداری زودرس، دوران پس از زایمان، قبل از شروع یائسگی، بعد از یائسگی و دوران مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون شیوع این سردرد افزایش می‌یابد.

 

اولین حمله در سال اول قاعدگی
حدود یک‌سوم از خانم‌های مبتلا به میگرن اولین حملات میگرنی خود را در سال اول بعد از شروع قاعدگی تجربه می‌کنند. سیکل قاعدگی نمایانگر تنظیم و تعادل عالی بین هورمون‌های مغز، هیپوفیز، هیپوتالاموس و تخمدان‌هاست. همراه با افزایش سطح استروژن و پروژسترون، تخمک‌گذاری در روزهای میانی سیکل بین روزهای 11 تا 15 رخ می‌دهد. بعد از تخمک‌گذاری هم سطح هورمونی شروع به افزایش می‌کند و در آخر سیکل قبل از خونریزی قاعدگی، افت شدید هورمون‌ها دیده می‌شود.

 

به نظر می‌رسد افت هورمون‌ها خصوصا استروژن، مغز و عروق خونی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز سردرد میگرنی می‌شود. رحم نیز به تنهایی هورمونی به نام پروستاگلاندین ترشح می‌کند که باعث کرامپ‌های عضلانی قبل از عادت ماهانه، قاعدگی دردناک و سردرد می‌شود. البته قابل توجه است که هورمون‌های زنانه تنها عامل سردرد نیستند بلکه هورمون سروتونین به عنوان عامل اولیه و تحریک‌کننده تمامی سردردها شناخته شده است.

 

سردردهای میگرنی در چه روزی از ماه رخ می‌دهد؟
به عقیده بعضی از متخصصان، میگرن قاعدگی سردردی است که از نظر زمانی 2 روز قبل از قاعدگی و 3 روز بعد از شروع آن رخ می‌دهد. البته ممکن است میگرن قبل از قاعدگی هم پیش بیاید. میگرن قبل از قاعدگی معمولا با علائمی مانند دردهای مفصلی، آکنه، خستگی، افزایش اشتها و تمایل به خوردن شکلات و نمک همراه است. علاوه بر این، افرادی که از سردرد قبل از قاعدگی رنج می‌برند معمولا از کاهش تمایلات جنسی، اختلال در حافظه و حملات اضطراب نیز شکایت دارند که این علائم اغلب در شروع قاعدگی برطرف می‌شود.

 

به‌طور کلی 60 درصد زنان مبتلا به میگرن در زمان قاعدگی یا قبل از شروع آن بیشتر از سایر اوقات دچار سردرد می‌شوند. این سردردها از نظر زمانی طولانی‌تر و از نظر کیفیت شدیدتر هستند و سخت‌تر به درمان پاسخ می‌دهند. لازم به ذکر است که میگرن قاعدگی معمولا بدون اوراست و در یک سمت سر شروع شده و کیفیت خنجری دارد  در ضمن ممکن است همراه با تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا باشد.

 

سردردهای میگرنی,قاعدگی,علت سردردهای میگرنی در زمان قاعدگی

ارتباط تنگاتنگی بین تغییرات هورمونی به‌خصوص استروژن و سردردهای میگرنی وجود دارد

 

میگرن چگونه درمان می‌شود؟
درمان میگرن قاعدگی شامل درمان دارویی و غیر دارویی است. خانم‌هایی که سردردهای‌شان بیشتر حول و حوش زمان قاعدگی رخ می‌دهد باید داروهای خود را پنج روز قبل از شروع قاعدگی آغاز کنند و تا پایان زمان قاعدگی ادامه دهند. در این زمینه ثابت شده که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ناپروکسن و بروفن در کاهش سردرد موثر هستند و باید دو تا سه بار در روز مصرف شوند. بعضی از بیماران نیز حتی با مصرف یک‌بار در روز پاسخ خوبی به نسل جدید ضد التهاب‌های غیر استروئیدی مثل سلبرکس می‌دهند. این داروها اثربخشی طولانی‌تری داشته و اثرات جانبی کمتری روی دستگاه گوارش دارند.

 

بارداری سردرد را کم می‌کند!
در دوران بارداری فقط حدود 19 درصد از خانم‌ها از سردرد میگرنی رنج می‌برند. درواقع به نظر می‌رسد بارداری با ترشح مداوم هورمون‌های استروژن و پروژسترون، زنان را از ابتلا به سردرد محافظت می‌کند. با این حال اگر در بارداری سردرد میگرنی رخ دهد بعد از سه ماهه اول فروکش خواهد کرد. درمان سردرد در سه ماهه اول به دلیل حساسیت بسیار زیاد جنین به دارو باید با دقت فراوان انجام شود چرا که اکثر داروهای مسکن در این سه ماه منع مصرف دارند.

 

با یائسگی هم شاید خلاص نشوید!
یائسگی با اتمام کامل قاعدگی و تخمک‌گذاری، یک روزه رخ نمی‌دهد بلکه ممکن است بدن ماه‌ها و حتی سال‌ها تحت تاثیر این تغییرات باقی بماند. در روند یائسگی حدود 50 درصد زنان دچار درجاتی از کاهش توانایی جسمی و احساسی می‌شوند. حدود 25 درصد از آنها نیز از دردهای مفصلی، ضربان قلب نامنظم، گرگرفتگی و سردرد رنج می‌برند. برای برطرف کردن این علائم می‌توان از هورمون‌های جایگزین استفاده کرد. با این حال تمامی درمان‌ها عوارض جانبی خود را دارند و باید حتما به‌طور صحیح و با مشورت پزشک انتخاب شوند.

 

پنیر، شکلات و پیتزا نخورید
محرک‌های غذایی لزوما در تمامی بیماران ایجاد سردرد میگرنی نمی کنند بلکه ممکن است برای هر بیمار ماده غذایی خاصی محرک حمله میگرن شود بنابراین در مورد فهرست محرک‌های غذایی متخصص خود باشید و به صورت تجربی این خوراکی‌ها را شناسایی کنید. طبیعتا با حذف این مواد غذایی از ابتلا به سردرد جلوگیری خواهید کرد.


به‌طور کلی بهتر است از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید: پنیرهای به عمل آورده شده، پنیر چدار، پنیر خامه‌ای، پنیر کپک‌زده، پنیر کهنه، ترشی، شور، شکلات، مواد تخمیر شده و کهنه، آجیل و تنقلات، کره، بادام‌زمینی، شیرینی‌های شکلات‌دار یا پنیری مثل کیک پنیر، سویاسس، گوشت شور و دودی، ماهی شور و دودی، میوه‌های ترش، موز، پیتزا، مقدار زیاد چای، قهوه و نوشیدنی‌های کولا و کافئین‌دار، سوسیس، کالباس، جگر مرغ و نوشیدنی‌های الکلی.

 

زایمان و سردردهای تنشی
ابتلا به سردرد بعد از زایمان و دردهای زایمانی شایع است. این نوع سردرد به واسطه افت شدید سطح استروژن و پروژسترون رخ می‌دهد و اغلب از نوع تنشی (درد به صورت یک نوار محکم در اطراف سر و با کیفیت فشارنده خفیف) است اما بیماران میگرنی هم بعد از زایمان می‌توانند دچار سردرد شوند. با این حال سردرد آنها اغلب خفیف‌تر از زمان عادی است.


6 توصیه ضد سردرد!
برای کاهش شدت حملات میگرن به توصیه‌های زیر عمل کنید:
هر روز سه وعده غذایی و یک میان‌وعده در آخر شب بخورید یا شش وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید و از گرسنگی پرهیز کنید.
از کشیدن سیگار بپرهیزید چراکه می‌تواند باعث سردرد یا تشدید آن شود.
از خوردن مواد غذایی شیرین با شکم خالی بپرهیزید و آنها را به هیچ عنوان جایگزین وعده غذایی نکنید.


برای مصرف غذا زمان خاصی را مشخص کنید. خوردن وعده غذایی را به تاخیر نیندازید یا آن را حذف نکنید. انجام ورزش روزانه را هم فراموش نکنید.
تمامی مواد غذایی به‌خصوص مواد پروتئینی باید تازه تهیه و آماده شود. در خوردن غذایی که بیش از دو یا سه روز در یخچال مانده است، احتیاط کنید.
داروهای تجویز شده را مصرف کنید و زمان مصرف آنها را تغییر ندهید. همچنین دوز آنها را بدون مشورت پزشک افزایش ندهید.




http://zapareti.com

 

  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰

چاق نشدن بیش از حد در دوران بارداری

 

 

اگر چه در این دوران به مقداری کالری بیشتر از سابق نیاز دارید، اما بر خلاف باور عموم لازم نیست به اندازه دو نفر غذا بخورید. به طور متوسط زنان باردار تنها به 300 کالری بیشتر در روز نیاز دارند. این مقدار کالری بیشتر به آنها کمک میکند در دوران بارداری وزن مناسبی به دست بیاورند.


از پزشک خود بپرسید چه مقدار وزن باید اضافه کنید. زنی که پیش از بارداری وزن متوسطی دارد باید در دوران بارداری، 11 تا 15 کیلوگرم وزن اضافه کند. زنانی که دارای کم وزنی هستند، در دوران بارداری باید 12 تا 18 کیلوگرم وزن اضافه کنند و زنانی که اضافه وزن دارند تنها 6 تا 11 کیلوگرم وزن باید اضافه کنند. به طور کلی باید در سه ماهه اول بارداری حدود 1 تا 1.8 کیلوگرم و در باقی دوران بارداری به ازای هر هفته 450 گرم وزن اضافه شود.

 

اگر دوقلو باردار هستید باید در دوران بارداری 15 تا 20 کیلو گرم وزن اضافه کنید. این وزن به طور متوسط هفته ای 0.6 کیلو گرم پس از افزایش وزن معمول در سه ماهه اول بارداری است. 

 

در بارداری دوقلویی اهمیت ویژه ای دارد که به مقدار لازم، وزن اضافه کنید چون وزن شما بر وزن جنین تاثیر میگذارد و چون دوقلوها اغلب پیش از زمان مقرر متولد میشوند، وزن بیشتر هنگام تولد برای سلامتشان اهمیت دارد. هنگام بارداری دوقلویی باید بین 3000 تا 3500 کالری در روز دریافت کنید.

 

 

وزن اضافی در بدن زن باردار صرف چه میشود؟

•    کودک: 3.6 کیلو گرم
•    جفت: 0.9 تا 1.3 کیلو گرم
•    مایع امنیوتیک: 0.9 تا 1.3 کیلو گرم
•    بافت سینه: 0.9 تا 1.3 کیلو گرم
•    خون: 1.8 کیلو گرم
•    چربی ذخیره شده برای زایمان و شیردهی: 2.2 تا 4 کیلو گرم
•    رحم: 0.9 تا 2.2 کیلو گرم
•    کل وزن اضافی: 11 تا 15.8 کیلو گرم

 

 

آیا کاهش وزن در دوران بارداری بی خطر است؟

اگر زنی اضافه وزن زیادی در بارداری داشته باشد، پزشک او ممکن است کاهش وزن را برایش توصیه کند. فرد تنها باید تحت نظر پزشک وزن کم کند اما در اکثر موارد در حین بارداری نباید وزن کم شود یا رژیم لاغری صورت گیرد.

 

 

چگونه در دوران بارداری مقدار مناسبی وزن به دست آوریم؟

اگر پزشک توصیه میکند در حین بارداری وزن اضافه کنید، نکات زیر به شما کمک میکند:
•    5 تا 6 وعده غذایی کم حجم در روز مصرف کنید.
•    میان وعده ساده و سریع مانند مغزهای گیاهی، کشمش، پنیر و کراکر، برگه های میوه و ماست یا بستنی بخورید.

 

 


•    کره بادام زمینی را بر روی نان تست، کراکر، سیب، موز یا کرفس بمالید و بخورید. یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی حدود 100 کالری و 7 گرم پروتئین به شما میدهد.
•    شیر بدون چربی به سیب زمینی پوره، نیمروی همزده و غلات صبحانه اضافه کنید.
•    افزودنی هایی مانند کره، مارگارین یا کره های گیاهی، پنیر خامه ای، خامه ترش، پنیر و آب گوشت به غذای اصلی خود اضافه کنید.

 

 

اگر در حین بارداری وزن بیش از حد اضافه کردیم، چه کنیم؟

اگر وزنی بیش از آن چه پزشک توصیه کرده بود به دست آوردید، با پزشک راجع به آن صحبت کنید. در بیشتر موارد باید تا زایمان صبر کنید و پس از آن وزن اضافی را کاهش دهید.

 

در اینجا چند توصیه برای آهسته کردن فرایند اضافه وزن آمده است:


•    اگر فست فود مصرف میکنید، غذاهای کم چرب مانند سینه مرغ کباب شده با سیب زمینی و کاهو (بدون سس یا مایونز)، سالاد با سس کم چرب، نان ساده و یا سیب زمینی کبابی سفارش دهید. از غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای حاوی پنیر پیتزا یا مرغ و جوجه سوخاری بپرهیزید.


•    از محصولات لبنی کامل (چربی گرفته نشده) اجتناب کنید. شما به حداقل چهار سهم محصولات شیر در روز نیاز دارید اما باید از شیرهای 1 تا 2 درصد چربی استفاده کنید که میزان کالری و چربی دریافتی تان را تا حد قابل توجهی کاهش میدهند. همچنین پنیر یا ماست بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید.


•    نوشیدنیهای شیرین را محدود کنید. از مصرف نوشیدنیهای شیرین مانند نوشابه، آب میوه، چای سرد، لیموناد یا نوشیدنیهای پودری که مقدار زیادی کالری بدون ارزش غذایی دارند خودداری کنید. به جای این گزینه ها میتوانید از نوشیدن آب، آب معدنی و ماء الشعیر بدون شکر لذت ببرید بدون این که کالری زیادی دریافت کرده باشید.

 



•    هنگام پخت غذا به آن نمک اضافه نکنید. نمک موجب احتباس آب در بدن میشود.


•    میان وعده های پر کالری و شیرین را محدود کنید. کوکی ها، شکلاتها، دوناتها، کیکها، شربتها، عسل و چیپس سیب زمینی همگی مقدار بسیار زیادی کالری و مقدار بسیار کمی ارزش غذایی دارند. به جای مصرف این مواد از میوه های تازه، ماست کم چرب، کیک میوه ای یا میان وعده های کم کالری دیگر بهره ببرید.

 


•    حد تعادل در مصرف چربی را حفظ کنید. چربیها عبارتند از روغن، مارگارین، کره، سس، مایونز، خامه، پنیر خامه ای و از این قبیل موارد. گزینه های کم چرب را به جای آنها انتخاب کنید.
•    غذا را به شیوه سالم بپزید. غذاهای سرخ شده در روغن یا کره کالری و چربی زیادی دارند. روش هواپز، کبابی، آبپز و بخار پز از جمله سالمترین شیوه های پخت غذا هستند.

 

 


•    ورزش در حد متوسط میتواند به سوزاندن کالری اضافی کمک کنند. راه رفتن یا شنا کردن معمولا برای زنان بارداری بی خطر و مفید است. پیش از شروع ورزش، از پزشک خود بپرسید چه ورزشی برایتان مفید است.

 

 

راهنمای اضافه وزن در دوران بارداری

شاخص (نمایه توده بدنی وزن)
BMI
میزان افزایش وزن مناسب
در دوران بارداری

۱۹٫۸ (لاغر)

۱۸ – ۱۲٫۵ کیلوگرم

۲۶ – ۱۹٫۸ (طبیعی)

۱۶- ۱۱٫۵ کیلوگرم

۲۹ – ۲۶ (اضافه وزن)

۱۱٫۵ – ۷ کیلوگرم

بیش از ۲۹ (چاق)

۹ – ۶ کیلوگرم

 

 

نکته ها

اگر وزن شما در آغاز بارداری کمتر از نرمال (دارایBMI کم تر از ۱۹٫۸) است، حتما از گروه مامایی مشاورتان راهنمایی بخواهید.


خانم هایی که با وزن طبیعی (دارای نمایه ۲۶ – ۸/۱۹) باردار می شوند، به طور متوسط در سه ماهه نخست تقریبا ۲ – ۵/۱ کیلوگرم و در سه ماهه دوم و سوم، هر هفته ۴۵۰ گرم (حدود ۸/ ۱ کیلوگرم در ماه) افزایش وزن دارند.

 


 

راهنمایی ها

اگر با وزنی طبیعی بارداری تان آغاز شده باشد، شما تنها به کمتر از ۲ کیلوگرم (چند پو ند) اضافه وزن درسه ماهه نخست نیاز دارید. شما می توانید با دریافت روزانه ۲۰۰ – ۱۵۰ کالری اضافی، به آن دست پیدا کنید. مثلا با مصرف ۸ اونس (۲۳۵ گرم) ماست کم چرب در روز .

 

 

افزایش وزن پایدار در سه ماهه های دوم و سوم، مهم تر است بویژه اگر شما در آغاز بارداری دارای وزن طبیعی و یا وزنی پایین تر از وزن طبیعی باشید.

 

این امر یعنی افزایش وزنی حدود ۸/۱ – ۴/۱ کیلوگرم در ماه تا هنگام زایمان. شما با دریافت ۳۰۰ کالری اضافی در روز که مثلا می شود نصف یک ساندویچ کره بادام زمینی و ژله و همراه با یک لیوان شیر که سرشیر آن را گرفته باشید، می توانید آن را تامین کنید.

 

 

خانم های بارداری که پیش از آغاز بارداری ، بالای وزن طبیعی هستند اضافه وزن داشتن، الزاما به این معنا نیست که شما نمی توانید بارداری سالم و بی خطری را داشته باشید! اگر چه روشن شده است که درخانم های چاق، طی بارداری تمایل بیشتری برای ابتلا به مسایلی مانند فشار خون بالا، دیابت بارداری وافزایش میزان بروز سقط وجود دارد. بسیار اهمیت دارد که شما در بارداری به مقادیر مناسب و مشخصی از اضافه وزن برسید.

 

 

به هر حال اگر شما در این گروه قرار می گیرید، در این دسته از خانم ها نیز نیاز به افزایش وزن مجاز وجود دارد که برای وزن گرفتن جنین اساسی است.البته بسیار مهم است که با دقت میزان افزایش وزن را کنترل نمایید. اگر شما افزایش وزنی بیش ازمیزان مجاز توصیه شده برای دوران بارداری پیدا کنید و پس از زایمان نتوانید اضافه وزن تان را از دست بدهید، سلامتی شما برای بقیه عمرتان، در معرض خطر قرار می گیرد.

 


 

آیا کاستن وزن هنگام بارداری، خطری ندارد؟

در برخی موارد ی که خانمی وزن بالای نرمال داشته باشد و یا زیاد چاق باشد و یا همراهی با دلایل پزشکی، می توان در دوران بارداری و حتما زیر نظر گروه مشاورین پزشکی وزن کم کرد اگر نیازمند راهنمایی بیشتر هستید حتما با گروه مامایی تان در میان بگذارید.

 

خانم های بارداری که پیش از آغاز بارداری، زیر وزن طبیعی هستند اگر وزن شما کمتر از وزن طبیعی است، برای شما بسیار اساسی و ضروری است که در دوران بارداری تان به مقدار مناسب و لازم وزن بگیرید، بویژه در سه ماهه دوم وسوم این امر اهمیت دارد. بدون این افزایش اضافی وزن، ممکن است کودک شما با وزن کم هنگام تولد ( low birth weight) و یا زودتر از موعد( preterm labor ) به دنیا بیاید.

 

 


http://zapareti.com
  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان های غیر قابل لمس پستان است. ماموگرافی می تواند سرطان پستان را ده سال قبل از آن که قابل لمس شود، شناسایی کند. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که افراد درجه یک آنها (یعنی مادر یا خواهرشان) مبتلا به سرطان باشند

 

باید از 35 سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند. بهترین زمان انجام ماموگرافی هفته اول قاعدگی است. (روز اول قاعدگی یعنی روزی که خونریزی ماهیانه زنانه شروع می شود.) چون در این زمان پستان ها حساس نیستند. برای بدست آوردن تصویر خوب نیاز به فشار روی پستان است که ممکن است دردناک باشد. قبل از ماموگرافی دوش بگیرید

 

و از مصرف پودر تالک بوگیر زیر بغل خودداری کنید زیرا این مواد می توانند باعث تفسیر اشتباه ماموگرافی شوند. ماموگرافی نمی‌تواند و نباید جایگزین معاینه توسط پزشک متخصص جراحی عمومی شود.

 

 

انجمن سرطان آمریکا با ارائه یک دستورالعمل جدید اعلام کرد که 45 سالگی سن مناسب برای آغاز ماموگرافی سالانه در زنان است.

 ماموگرافی، نوعی روش تصویربرداری است که برای تشخیص خطر احتمالی سرطان پستان در زنان کاربرد دارد.

 


در دستورالعمل قبلی، سن پیشنهادی برای ماموگرافی در زنان 40 سالگی اعلام شده بود اما طبق دستورالعمل جدید، خطر ابتلا به سرطان پستان برای زنان 40 تا 44 سال کمتر است و از طرفی هم «خطا در تشخیص» می‌تواند عوارضی را برای این زنان در پی داشته باشد. در مقایسه خطر ابتلا در زنان 45 تا 49 ساله بالاتر می‌رود و بنابراین پیشنهاد انجام ماموگرافی در سن 40 سالگی خیلی توصیه نمی‌شود.

 

 

همچنین به گفته کارشناسان انجمن سرطان آمریکا، این دستورالعمل برای زنانی است که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنان در حد متوسط است؛ یعنی زنانی که هرگز به این سرطان مبتلا نبوده‌اند، فاقد هر نوع جهش ژنتیکی افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان هستند و نیز سابقه پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه نیز نداشته‌اند.

 

 

پزشکان برای بررسی بیشتر دستورالعمل جدید، نتایج تحقیقات اخیر در مورد فوائد و مضرات احتمالی مربوط به انجام ماموگرافی و معاینات بالینی را مطالعه کردند. همچنین عواملی همچون تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان پستان که از طریق معاینه قابل پیشگیری بوده و عواملی که به افزایش طول عمر بیمار کمک کرده را در نظر گرفته‌اند.


 

به گزارش لایوساینس، در دستورالعمل جدید توصیه می‌شود زنان 45 تا 54 سال هر سال ماموگرافی انجام دهند. اما پس از رسیدن به 55 سالگی انجام هر دو سال یکبار توصیه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با بالا رفتن سن زنان، رشد تومورهای سرطانی کمتر می‌شود بنابراین انجام معاینات سالانه ضرورتی ندارد.

 

 

با این حال برخی از پزشکان از جمله دکتر «کریستین بیرنه» از بیمارستان «لنوکس هیل» نیویورک با انتقاد از دستورالعمل جدید معتقدند که این توصیه‌ها به نظر مناسب نمی‌آیند و برای بیماران و همچنین پزشکان گیج‌کننده هستند.

 



http://zapareti.com

  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰

عفونت رحم,عفونت مثانه در زنان,عفونت مجاری ادراری در زنان

برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری مصرف ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود

 

توصیه هایی برای جلوگیری از عفونت مثانه و رحم در زنان
نزدیک بودن دستگاه تناسلی زنان به دستگاه ادراری یکی از دلایل شیوع عفونت‌های ادراری در زنان است، زیرا باکتری‌ها می‌توانند زودتر وارد دستگاه ادراری آنان شوند. عفونت‌های ادراری در زنان و دختران بیماری شایعی است، به‌طوری‌که 20 درصد از آنان سالانه یک‌بار به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

مردان معمولاً کمتر دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند، اما بیماری آن‌ها در صورت ابتلا جدی‌تر است. حدود 90 درصد از عفونت‌های مثانه به علت آلودگی با  باکتری E.Coli است و شیوع آن در زنان چهار برابر مردان است. ممکن است زنان به عفونت کلیه نیز دچار شوند که این بیماری خطرناک‌تر از عفونت مثانه است و از جمله علائم آن درد در ناحیه پهلو، سوزش ادرار و تب می‌باشد و ممکن است حتی بیمار نیاز به بستری شدن پیدا کند.

 

تماس جنسی و استفاده از قرص‌های ضدبارداری نیز از دیگر علل شیوع بیشتر عفونت‌های ادراری در زنان است. پروستات در مردان مسن باعث انسداد مجاری ادراری می‌شود و زمینه ابتلا به عفونت‌های ادراری را فراهم می‌کند. مثانه می‌تواند به‌وسیله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و یا انگل‌ها عفونی شود. در واقع یکی از شایع‌ترین راه‌های ابتلا به عفونت مثانه آن است که میکروارگانیسم‌ها از بیرون بدن وارد پیشابراه شود. در دیواره داخلی مثانه فضاهای خالی کیسه‌مانندی وجود دارد که برخی از باکتری‌ها در آن پنهان می‌شوند و از دسترس آنتی‌بیوتیک به دور می‌مانند.

 

تعداد بسیار زیادی از زنان به علت عدم رعایت بهداشت شخصی مبتلا به عفونت‌های رحمی نیز می‌شوند که یکی از مهم‌ترین علت نازایی در زنان عفونت‌های رحمی است. از علل ابتلای زنان مسن به عفونت‌های ادراری این است که  زنان در سن یائسگی با کاهش استروژن مواجه می‌شوند و سیستم دفاعی آن‌ها ضعیف‌تر می‌شود و در نتیجه مستعد عفونت‌های ادراری هستند.

 

چه کسانی بیشتر به عفونت ادراری مبتلا می شوند؟
در صورت وجود موارد غیرطبیعی در ساختمان مجاری ادراری که منجر به انسداد جریان ادرار گردد، همچنین در مردانی که پروستات بزرگی دارند، یا از سوند استفاده می‌کنند و افرادی که مبتلا به دیابت یا بیماری‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند ریسک این بیماری افزایش می‌یابد.

 

دلایل بیماری عفونت ادراری در زنان
- آسیب پیشاب‌راه
- باکتری‌هایی که ‌ از راه خون به مثانه وارد می‌شوند.
- استفاده از کاتتر ادراری برای تخلیه مثانه، مثلاً پس از زایمان یا جراحی.
- باکتری‌هایی که از راه پوست اطراف ناحیه تناسلی و مقعدی به مجاری ادراری راه می‌یابند.

 

عفونت مثانه در زنان,عفونت رحم,عفونت مجاری ادراری در زنان

تماس جنسی و استفاده از قرص‌های ضدبارداری از علل شیوع عفونت‌های ادراری در زنان است

 

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از عفونت ادراری و رحم
برای پیشگیری از عفونت ادراری و رحم قره قاط مصرف کنید. قره‌قاط میوه‌ای است که مصرف آن مانع چسبیدن باکتری E.coli به مثانه و سلول‌های اپیتلیوم واژینال می‌شود و از عفونت دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند. عصاره قره‌قاط و زغال‌اخته به دلیل داشتن پروآنتوسیانیدین، پیوستن باکتری‌ها به بافت مثانه را مهار می‌کند.
نوشیدن آب قره قاط شیرین نشده به‌طور منظم به کاهش خطر عفونت مثانه و مجاری ادراری کمک می‌کند، اما دقت داشته باشید که نوشیدن این عصاره‌ها عفونت ادراری را درمان نخواهد کرد. پس اگر دارای علائم عفونت ادراری هستید، باید به پزشک مراجعه کنید و آنتی‌بیوتیک دریافت نمایید.


آب قره‌قاط باعث اسیدی شدن ادرار نیز می‌شود. برخی از داروها وقتی ادرار اسیدی باشد، بهتر عمل می‌کنند. قره قاط درختچه‌ای متعلق به خانواده Ericaceae می‌باشد که از دیرباز به دلیل اثرات کاهش قند و فشارخون در طب سنتی‌ ایران استفاده می‌شده است. مهم‌ترین متابولیت‌های برگ و میوه قره قاط را فنل‌ها و به‌ویژه آنتوسیانین‌ها تشکیل می‌دهند که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی هستند. نتایج نشان می‌دهند برگ و میوه گیاه دارویی قره‌قاط سرشار از ترکیبات فنلی بوده و نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته، بنابراین می‌توان از آن به‌عنوان یک منبع گیاهی که دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است در صنایع غذا و دارو استفاده کرد.

 

برای پیشگیری از عفونت ادراری مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مثل میوه‌هایی چون زغال‌اخته، گیلاس و سبزیجاتی مانند کدوحلوایی و گوجه‌فرنگی را بیشتر مصرف کنید.
مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مثل لوبیا، جو، ریشه سبزیجات مثل سیب‌زمینی و دانه پسیلیوم توصیه می‌شود.

 

برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری مصرف ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود. از مصرف بیش از حد کافئین پرهیز کنید، زیرا باعث تحریک مثانه می‌شود. به هنگام بروز عفونت ادراری باید سریعاً برای درمان مراجعه نمود.


از مصرف زیاد مواد غذایی تصفیه‌شده مانند نان سفید، پاستا و به‌ویژه شکر اجتناب کنید.
برای پیشگیری از عفونت ادراری و رحم مصرف چربی را محدود کنید و روغن‌هایی مثل روغن‌زیتون یا روغن هسته انگور و روغن‌های گیاهی را مصرف نمایید.

 

√  مصرف اسیدهای چرب ترانس را در رژیم غذایی خود کاهش دهید یا در صورت امکان حذف کنید، این نوع اسیدهای چرب معمولاً در مواد غذایی پخته‌شده در صنایع غذایی مثل کلوچه‌ها، کراکرها، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مواد غذایی فرآوری شده و مارگارین وجود دارند. کاهش دریافت چربی در رژیم غذایی، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و به همین دلیل نیز در زمان عفونت حاد، کاهش دریافت چربی پیشنهاد می‌شود.

 

برای پیشگیری از عفونت ادراری از مصرف قهوه و سایر محرک‌ها مانند الکل و تنباکو پرهیز نمایید.
برای پیشگیری از عفونت ادراری در زنان استفاده از گوشت قرمز را محدود کنید و بیشتر از  گوشت‌های سفید (مرغ و ماهی‌ها)، سویا و لوبیاها به‌عنوان منابع خوب پروتئین مصرف نمایید.

حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی به مدت 5 روز در هفته داشته باشید.

 

مصرف روزانه ویتامین C یا منابع غذایی آن به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی توصیه می‌شود. ویتامین C رشد باکتری اشریشیاکلی را که مهم‌ترین عامل ایجاد عفونت مجاری ادراری است، مهار می‌کند. به علاوه مکمل یاری با ویتامین C، منجر به افزایش اسیدیته ادرار می‌گردد که محیطی نا امن برای رشد باکتری‌ها است؛ در تحقیقی در میان زنان بارداری که مکمل ویتامین C دریافت می‌کردند، نشان داده شد که ابتلا به عفونت مجاری ادراری در آن‌ها 56 درصد کمتر از گروهی است که مکمل دریافت نکرده‌اند.

 

برخی کمبودهای تغذیه‌ای نیز ممکن است زمینه‌ساز ایجاد عفونت مجاری ادراری باشند، به همین دلیل، دریافت این ریزمغذی‌ها به مقدار مورد نیاز و حتی به‌صورت مکمل می‌تواند کمک زیادی به بهبود بیماری نماید. مصرف روزانه مولتی‌ویتامین شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین‌های C، A،E و B کمپلکس و ریزمغذی‌هایی چون منیزیم، کلسیم، روی و سلنیوم توصیه می‌شود.


http://zapareti.com

  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰



نقش تغذیه در کیست تخمدان
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا همان کیست تخمدان، شرایط هورمونی مزمنی است که در زنان سنین باروری تظاهر کرده و با اختلالات عملکردی متابولیکی و تناسلی در ارتباط است. این ناهنجاری 5 تا 10 درصد زنان سنین باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با کیست تخمدان

بیماری کیست تخمدان با افزایش ترشح هورمون‌های مردانه، اختلالات در قاعدگی (قطع قاعدگی یا قاعدگی‌های نامنظم) تظاهر کرده و مشکلات باروری و حتی ناباروری و پس از آن پرمویی مردانه (مثل درآوردن ریش)، آکنه و طاسی مردانه را به دنبال دارد. در واقع می‌توان گفت PCOS شایع‌ترین علت ناباروری تخمدانی در زنان است.

 

از دیگر بیماری‌ها و مشکلات کیست تخمدان، می‌توان به ناهنجاری‌هایی نظیر افزایش شیوع چاقی، چاقی شکمی، مقاومت به انسولین (IR) و افزایش ترشح انسولین توسط بدن برای جبران این مقاومت و در نتیجه خطرات بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات چربی خون، افزایش التهاب بدن، افزایش فشارخون، افزایش شیوع گرفتگی عروق و نیز سطوح بالای افسردگی و پریشانی روانی اشاره کرد. بنابراین کیست تخمدان در ارتباط با علائم و عوارض متفاوتی است که در کوتاه مدت و طولانی مدت، بسته به شدت بیماری، فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

طی 30 سال گذشته مدارک بسیاری نقش محوری و اساسی مقاومت به انسولین و افزایش قند خون را در کیست تخمدان بیان کردند. که البته این اختلالات در افراد چاق و دارای اضافه‌وزن شیوع بیشتری دارد.

 

چاقی و اضافه‌ وزن در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
چاقی و اضافه‌وزن، مخصوصاً چاقی مرکزی در نوجوانان و بزرگ‌سالان و افزایش وزن بعد از نوجوانی پیشگویی‌کننده‌ی افزایش احتمال پرمویی مردانه و آشفتگی‌های قاعدگی در کیست تخمدان است. به طور کلی 40 تا 60 درصد زنان دارای کیست تخمدان دارای اضافه‌وزن یا چاق‌اند. چاقی شکمی حتی در زنان لاغری که مبتلا به کیست تخمدان‌ هستند نسبت به زنان سالم هم وزن بیشتر است.


کاهش وزن و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
اکثریت مطالعات تأثیرات مثبت کاهش وزن متوسط (5-10%) بر بهبود و تعدیل خطرات بیمارهای قلبی عروقی و دیابت و عوامل هورمونی تناسلی و در نتیجه کیست تخمدان را حمایت کرده‌اند. اما آنچه مهم‌تر از کاهش وزن و نیز مشکل تر از آن است حفظ وزن کاهش یافته است. لازم است بدانید که ممکن است با وجود این کاهش وزن 5 تا 10 درصدی فرد هنوز چاق و دارای اضافه‌وزن باشد ولی همین میزان کاهش وزن برای درمان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

 


 رژیم درمانی در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
- کربوهیدرات
به طور کلی رژیم مناسب برای درمان کیست تخمدان و نیز پیشگیری از آن، رژیم دیابتی و محدود از قندهای ساده است. در این رژیم قندهای ساده مثل آب نبات، شکلات، مربا، عسل، نوشابه، بستنی، شکر، قند، میان وعده‌های چرب و شیرین نظیر چیپس و پفک، بیسکویت شکردار، کیک و شیرینی و به طور کلی هر ماده غذایی شیرین و قندی محدود می‌شود و غذاهای با کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر نان سنگک و سایر غلات کامل و سبوس‌دار، حبوبات، میوه و سبزی و نیز آجیل و مغزها مورد توجه قرار می‌گیرد. این رژیم از دو جهت به درمان کیست تخمدان کمک می‌کند:

1. کمک به کنترل قند خون

2. کنترل و کاهش وزن.

 

- چربی
تحقیقات جدید نقش چربی‌ها و روغن‌های مصرفی در تنظیمات هورمونی بدن را بیش از پیش مورد تأیید قرار می‌دهند. آنچه که محققان در تولید و ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه در ارجحیت می‌دانند نسبت امگا6 مصرفی به امگا3  مصرفی فرد است. از آنجایی که روغن‌های امگا6  به میزان طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارند، افزایش مصرف روغن‌های امگا3 مورد توصیه قرار می‌گیرد. مصرف مکمل امگا 3 (3 کپسول در هفته) و نیز مصرف حداقل 2 وعده غذایی حاوی ماهی و غذاهای دریایی، مصرف مغزها، سویا، روغن بذر کتان و کانولا در تنظیم این نسبت بسیار کمک‌کننده است و نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های هورمونی نظیر کیست تخمدان خواهد داشت.

 

مکمل ها
مصرف مکمل ویتامین D و کلسیم نقش چشمگیری در کاهش مقاومت به انسولین و در نتیجه کنترل قند خون خواهد داشت که عامل مهمی در پیشگیری و درمان کیست تخمدان به حساب می‌آید. البته لازم است بدانید که بهترین مکمل‌های  کلسیم، جذبی به اندازه جذب کلسیم شیر دارند. از این رو بهترین منبع تأمین کلسیم مورد نیاز، مصرف شیر و لبنیات خواهد بود و بهترین راه تأمین ویتامین D بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید 10 تا 15 دقیقه صبح و عصر خواهد بود.

 

- پروتئین
البته رژیم‌های دیگری نظیر رژیم حاوی کربوهیدرات و قند پایین که در آن به جای کربوهیدرات مصرف غذاهای پروتئینی نظیر مرغ و ماهی و آجیل و سویا افزایش یافته باشد نیز می‌تواند برای درمان کیست تخمدان مناسب باشد. در این رژیم به مصرف روغن‌های کانولا و کلزا توجه شده و روغن‌های جامد و غذاهای چرب ممنوع می‌باشد.

 

فعالیت بدنی
فعالیت بدنی نقش مهمی در کنترل قند خون، تنظیم چربی خون و کاهش وزن دارا می‌باشد که همگی از عوامل مهم در درمان کیست تخمدان هستند. حال این فعالیت بدنی مناسب می‌تواند به صورت پیاده‌روی 1 ساعت در روز، با سرعت ثابت و سطح بدون شیب باشد یا ورزش‌هایی مانند شنا، دوچرخه‌سواری، و یا هر فعالیتی که بدن شما را به صورت هماهنگ به تحرک وا‌می‌دارد. فراموش نکنید که ضرورتی ندارد ورزش و رژیم غذایی حتماً وزن شما را به وزن ایده‌آلتان برساند بلکه کاهش 5 تا 10% وزن شما را به هدف درمانی کاهش وزن خواهد رساند.




http://zapareti.com

 

  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰
  • دانیال ندیمی
  • ۰
  • ۰
  • دانیال ندیمی